Tuesday, December 1, 2009

Kerusi Panas- OPick

Alhamdulillah. Syukur padamu ya Allah atas nikmatmu yang berlimpah luah pada kami sekeluarga. Dua hari dulu, aku telah berpeluang untuk mendengar interview antara Aunur Rofiq Lil Firdaus atau lebih dikenali sebagai OPICK dan Azlan selaku pengacara dalam rancangan kerusi panas di RADIO BERNAMA, sedikit sebanyak telah memberi pengajaran padaku. Bagi yang kurang mengetahui, opick merupakan seorang aktivitis agama dalam bidang seni yang mana kerjaya seninya merangkumi penulisan, nyanyian, menerbitan dan lain-lain. Anak seni yang serba boleh, very down to earth & mempunyai pemikiran yang kritis. Walaupun hanya berpeluang mendengar di tengah-tengah rancangan dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, namun masih dapat menangkap bual bicara tersebut dengan hati yang tenang dan damai. Menarik juga pulang lewat sedikit , dapat mengikuti rancangan “kerusi panas” !!.:D.Bual bicara radio yang amat informative. Antara perbualan yang menyentuh sanubari ku yang ingin dikongsikan.

Azlan: Apakah cabaran terbesar yang opick hadapi sepanjang berada dalam bidang ini

Opick: Ada satu ketika, orang memanggil saya dengan panggil ustad, kiyai, seolah-olah saya alim ulama’. Waktu itu, saya terfikir… saya bukan orang sebaik itu, saya tidak layak untuk gelaran itu. Jadi saya tidak membalas kata-kata mereka. Saya hanya tersenyum. Dalam hati saya, saya berdoa agar Allah jadikan saya seperti kata-kata mereka.

Azlan: Anda berada dalam bidang seni nasyid, dalam masa yang sama anda juga mencari rezeki; bagaimana anda menghadapinya.

Opick: Bagi saya, apapun yang kita lakukan biarlah di jalan Allah. Biar kita politikus, biarlah politikus kita di jalan Allah. Seperti saya, saya di dalam bidang seni, saya lakukan di jalan Allah.

Sungguh saya tersentuh, sebenarnya walau dilapangan mana pun kita bekerja, seharusnya kita melakukan nya dijalan Allah. Selain mendapatkan rezeki yang bersih dan berkat, kita harus berusaha untuk terus melakukan di jalan Allah. Tentu terdapat cara untuk kita mengajak orang disekeliling kita malahan kita sendiri untuk menuju kea rah kebaikan, kebahagian dunia dan akhirat.

Dalam diam, aku berdoa.” Ya Allah, jadikan hati ku semulia hati manusia ini. Ingatkan aku agar selalu berbuat baik dan melakukan sesuatu apapun di jalan mu ya Allah. Jadikan aku selalu bersyukur dengan nikmatmu. “Tanda aku sedari,aku tiba di pagar rumahku. abang sudah pulang, dan aku pasti kongsikan cerita ini dengan abang nanti.!! Pasti!

No comments: